top of page

פריצת דיסק מותני

מהי פריצת דיסק?

דיסק עמוד השדרה ממוקם בין גופי החוליות ומשמש כבולם זעזועים. הדיסק מורכב מרקמה מרכזית ורכה דמוית-ג'לי, העטופה ברקמה טבעתית דמוית-גומי.

פריצת דיסק מתרחשת לרוב כתוצאה מתהליך ניוון הדרגתי של הדיסק, הגורם לחוסר בגמישות הרקמה הטבעתית, ובכך לנטייה לקרעים של רקמה זו עם פריצה של החומר הרך הפנימי, לעיתים אפילו במאמץ קל באמצעות תנועה סיבובית או כיפוף.

במקרים נדירים, פריצה זו יכולה להתרחש כתוצאה מטראומה בעצימות גבוהה, כגון תאונות דרכים קשות או נפילות מגובה. פריצת החומר הרך מסוגלת לגרום ללחץ על שורשי העצבים ולתגובה דלקתית באזור הפריצה. גורמי סיכון לפריצת דיסק כוללים השמנת יתר, עיסוק בעבודות פיזיות, נטייה גנטית, עישון, חוסר בפעילות גופנית ואורח חיים ישבני.

פריצת דיסק בגב התחתון

פריצת דיסק יכולה להתרחש בכל אזור בעמוד השדרה אך האזור השכיח ביותר הינו עמוד השדרה המתני (הגב תחתון). פריצת דיסק מותני היא הסיבה הכי שכיחה לכאב סכיאטי (כאב המקרין לאורך הגפה התחתונה), והיא מופיעה אצל 1 עד 5 אחוזים מהאוכלוסייה בכל שנה.


מהם התסמינים של פריצת דיסק בגב התחתון?

התסמינים הראשוניים כוללים כאב לאורך הרגל, ירידה תחושתית או נימול של הרגל. במידה והלחץ של הדיסק הפרוץ על שורש העצב הסמוך משמעותי, הוא עלול לגרום גם לחולשה של שריר אחד או יותר ברגל. סימן מאוד אופייני לפריצת דיסק הוא החמרה בכאב הרגל בזמן ישיבה, מאמץ, שיעול או עיטוש.

אבחון ודרכי טיפול

אבחון נעשה באמצעות בדיקה קלינית והדמיה של הדיסק הפרוץ באמצעות בדיקת CT או MRI.

לרוב, הטיפול הראשוני הוא שמרני. יוצאים מן הכלל ולא שכיחים הם תסמונת זנב הסוס (Cauda equina syndrome), המאופיינת בבעיה בשליטה על סוגרים, אימפוטנציה, אובדן תחושה בצורת אוכף באזור המפשעה, או מקרים של חולשה עד שיתוק בגפיים התחתונות, ואז הטיפול הוא ניתוח דחוף.

בהעדר תסמינים נדירים אלו, קו הטיפול הראשון אינו ניתוחי, וכולל מנוחה, טיפול תרופתי בנוגדי כאב ונוגדי דלקת, פיזיותרפיה, וזריקות סטרואידים שורשיות או אפידורליות. מחקרים הראו כי כ-70 אחוזים מהמטופלים הסובלים מכאב סכיאטי עקב פריצת דיסק מותני מדווחים על שיפור ניכר בכאבים בתקופה של עד 4 שבועות מתחילת התסמינים.

אצל מטופלים אשר אינם מגיבים לטיפול השמרני הראשוני, ניתן לשקול את המשך הטיפול השמרני, או מעבר לטיפול ניתוחי להסרת הדיסק הפרוץ.

השאלה "מי המטופלים ירוויח ממעבר לטיפול ניתוחי?" העסיקה את קהילת מומחי עמוד-השדרה הבינלאומית בשלושת העשורים האחרונים ומחקרים רבים פורסמו בנושא. מחקרים אלו הראו כי קבוצת החולים אשר נותחו הדגימו לאורך השנים תוצאות טובות יותר במדדי הכאב, התפקוד ושביעות הרצון. בעקבות מחקרים אלו, פרסם לאחרונה האיגוד הבינלאומי לקידום ניתוחי עמוד השדרה הצעת מדיניות להמשך לטיפול ניתוחי בחולים סימפטומטיים אלו אשר אינם משתפרים עם הטיפול השמרני. על-פי פרוטוקול זה, ניתן לפנות לאפשרות הטיפול הניתוחי במטופלים עם תסמינים קליניים של פריצת דיסק מותני, עם אישור הפריצה באמצעות בדיקת הדמיה (CT או MRI) וללא שיפור לאחר 6 שבועות של טיפול שמרני.

הטיפול הניתוחי יכול להתבצע בגישה הפתוחה הקלאסית, באמצעות חתך אחורי מרכזי מעל גובה הפריצה, הסרת רקמת עצם אחורית והסטת שק העצבים על מנת לחשוף את הדיסק הפרוץ והסרתו. אפשרויות נוספות כוללות גישות זעיר פולשניות באמצעות חתכים קטנים יותר של העור, פגיעה קטנה יותר בשרירים הסמוכים לעמוד השדרה, ובכך קיצור תהליך השיקום והפחתת הכאב לאחר הניתוח.

bottom of page